Spotlight


Schoonheidsspecialiste Lydia Wijnen uit Deurne heeft een goed gevoel voor kleur en decoratie, te zien naar haar smaakvol ingerichte salon. “Om de zes weken kies ik een thema, dat past bij het seizoen en met accessoires breng ik dan weer een andere sfeer aan. Dat is aantrekkelijk voor de klanten en ook voor mijzelf.” Bovendien is de oorspronkelijke, tot salon verbouwde, garage nu zeer comfortabel door vloerverwarming en airconditioning. De 49-jarige Lydia combineert haar werk succesvol met haar baan bij een Douglas-parfumerie. Ze vertelt: ‘Na mijn scholing voor het vak en de Voortgezette opleiding bij Instituut Nolos in Venlo was ik twaalf jaar in loondienst bij een parfumerie annex schoonheidssalon. Toen ik ook zelfstandig bij mijn woonhuis wilde starten, vroeg ik mijn baas of ik wekelijks een en later twee dagen minder kon werken. Zo is mijn werkweek uiteindelijk gegroeid naar de huidige situatie: drie dagen bij Schoonheidssalon Lydia en de overige dagen bij Douglas in Helmond. De afwisseling is erg leuk en ik blijf up-to-date met de nieuwe looks, trends en geuren.’ De klassieke gezichtsverzorging en korte behandelingen als epileren, harsen en wenkbrauwen verven worden veel gevraagd. Mannen maken ruim 20 procent van haar klantenbestand uit: ‘Favoriet bij hen zijn het harsen van borst en rug, gezichtsbehandelingen en wimpers verven.’ Sinds jaar en dag is Lydia enthousiast over Dr. Eckstein en John van G. Ze vindt dat de producten een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en sinds een jaar heeft ze een webshop. ‘Na lang aarzelen heb ik die opgestart en ik ben er nu erg blij mee. Klanten, die gingen verhuizen, wilden namelijk toch graag hun vertrouwde producten blijven gebruiken en bij me bestellen.’ Lydia’s favoriete aanbod is de Kleurenanalyse, die bestaat uit een sessie van twee uur met als afsluiting een make-up. Voor de analyse komt men vaak met z’n tweeën: moeder en dochter of vriendinnen.’ Via Facebook onderneemt zij de nodige acties: ‘Ik plaats korte filmpjes over mijn werk, ik haak in op nieuwe kleuren en promoot nieuwe producten.’ De Brabantse schoonheidsspecialiste merkt duidelijk dat de economie weer aantrekt: ‘De klanten stellen hun behandeling minder lang uit dan voorheen en mensen die werkloos waren, komen weer terug. Men is daar heel eerlijk over.’ Lydia vertelt over haar doel: ‘Ik wil mensen graag mooier maken door make-up en de juiste kleurkeuze. Het is fantastisch om te zien, dat ze daar meer zelfvertrouwen door krijgen.’ Aan botox en fillers doet ze niet: ‘Als mensen dat willen, mogen ze het doen, maar niet bij mij in de schoonheidssalon. Ieder zijn specialiteit en er zijn genoeg klinieken in de buurt van Eindhoven en Venlo.’ Lydia vindt ‘Esthéticienne’ een goed vakblad. Ze is al vierendertig jaar geabonneerd en ze vindt het leuk om nieuwtjes en reportages te lezen: ‘Om te zien wat er achter de schermen speelt.’ Verder waardeert ze de rubriek Dermatologie en de artikelen over decoratieve cosmetica en de looks voor het nieuwe seizoen.

Via http://www.estheticienne.nl/